-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Τρίτη, 6 Νοεμβρίου 2012

Ο καφές λατρεύει τον γυναικείο μεταβολισμό. Πώς συμβάλει στο αδυνάτισμα και την υγεία σου;


Ζαγκανίκα Σοφία, MD
Σου έχουν "πει" ποτέ τον καφέ; Μήπως εκεί σου διάβασαν πως η μυρωδάτη συντροφιά σου στις δύσκολες (ή και εύκολες) ώρες είναι ένα από τα καλύτερα όπλα για να τονώσεις τον κουρασμένο σου μεταβολισμό; "Νερό, καφεΐνη, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, αμελητέες ποσότητες πρωτεϊνών, υδατανθράκων και λιπών συνθέτουν τον καφέ. Είναι όμως αλήθεια πως ο καφές αδυνατίζει;"! 

Tι είναι αυτό που παχαίνει σε ένα φλιτζάνι καφέ, πώς θα αποκλείσεις αυτό το ενδεχόμενο και ποιες είναι οι ευεργετικές ιδιότητες του στην υγεία του οργανισμού;

"ΞΎΠΝΗΣΕ" ΤΟΝ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΌ ΣΟΥ
Είναι λατρεμένη συνήθεια. Επάνω από ένα ποτήρι καφέ έχουν ειπωθεί τα πιο... καυστικά μυστικά. Τόσο... πικάντικα που λιώνουν ακόμη και το λίπος! Ω, ναι. Η συνήθεια του καφέ σε λογικές ποσότητες (2-3 φλιτζάνια την ημέρα) είναι αποδεδειγμένα ένας τρόπος να τονωθεί ο μεταβολισμός σου και να κάψεις θερμίδες! Δες πως...

- Πρωινός καφές και μεταβολισμός: Σύμφωνα με έρευνες του Αμερικανικού Κέντρου Ερευνών για τη Διατροφή και την Υγεία ο πρωινός καφές φαίνεται να επιταχύνει το μεταβολισμό μας κατά 10%! Θα το φανταζόσουν ποτέ; Κι όμως. Η καφεΐνη που περιέχει επιταχύνει το μεταβολισμό και τον διατηρεί υψηλό ακόμη και 3 ώρες μετά την κατανάλωση του καφέ. 

- Ο καφές επιλέγει τις γυναίκες! Κι όμως, ο καφές σε αγαπά. Περισσότερο από τους άνδρες. Δεν με πιστεύεις; Οι επιστήμονες ανακάλυψαν πως μεταβολίζεται με διαφορετική ταχύτητα στα δύο φύλα, παρουσιάζοντας μεγαλύτερη ταχύτητα στις γυναίκες (κατά 25 %) συγκριτικά με τους άνδρες. Και όταν ακούς τη λέξη ταχύτητα πριν από τον μεταβολισμό, τότε να είσαι σίγουρη πως μιλάμε για μεγαλύτερη καύση θερμίδων!  Άλλωστε η δράση της καφεΐνης στην οξείδωση των λιπαρών οξέων αποτελεί ένα σημαντικό λόγο που η ίδια χρησιμοποιείται σε πολλά σκευάσματα αδυνατίσματος. 

- Αντιοξειδωτική δράση υπέρ του μεταβολισμού: Επιπρόσθετα, η συσχέτιση του καφέ με το αδυνάτισμα, πιθανότατα να οφείλεται στη συνεργιστική δράση της καφεΐνης με τα αντιοξειδωτικά (πολυφαινόλες), που διεγείρουν τη θερμογένεση, δηλαδή την παραγωγή ενέργειας από τον οργανισμό, αυξάνοντας έτσι και τις βιολογικές καύσεις.

- Το μυστικό για μεγαλύτερη αντοχή στη γυμναστική: Σκέφτηκες ποτέ πως μπορεί ένας καφές, στα πλαίσια ενός σωστού τρόπου διατροφής, να είναι το συστατικό που λείπει από τη γυμναστική σου; Η δράση του και συγκεκριμένα της καφεΐνης, μπορεί να αυξήσει την απόδοσή σου, την αντοχή σου και εν τέλει να βοηθήσει να μείνεις πιστή στη εξάσκηση. Κι όσο περισσότερο επιμένεις στη γυμναστική, τόσο πιο fit και αδύνατη θα είσαι...

ΤΙ ΕΊΝΑΙ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΣΕ ΠΑΧΑΊΝΕΙ;
Αν όμως ο καφές κάνει καλό στο μεταβολισμό και καίει για σένα θερμίδες, τι είναι αυτό που σου κάνει... "κακό"; Μα φυσικά τα συνοδευτικά. Λίγη ζάχαρη παραπάνω, έξτρα γαλατάκι ή ακόμη και κρέμα γάλακτος και βέβαια έρχονται από το διπλανό πιατάκι και τα συνοδευτικά μπισκοτάκια, κουλουράκια και κρουασανάκια! 

Για να μην μιλήσουμε για τους διάφορους καφέδες-γλυκά που περιέχουν σαντιγί, σοκολάτα, καραμέλα και γενικότερα συστατικά που φτιάχνουν ολόκληρη τούρτα .. ΠΡΟΣΟΧΉ  Αυτού του είδους τα ροφήματα, δεν θεωρούνται καφές, αλλά επιδόρπιο με καφέ και σε καμία περίπτωση δεν συμβάλουν στον μεταβολισμό αφού είναι πλήρεις λιπαρών και θερμίδων!



/

Alternative Tips: Οι επιλογές για να αντικαταστήσεις τη ζάχαρη είναι απεριόριστες! Κάνε μια βόλτα στο super market, δοκίμασε τις παρακάτω γλυκαντικές ουσίες και αντικατάστησε τη ζάχαρη με όποια σου ταιριάζει καλύτερα στη γεύση. 

1. Σουκραλόζη - Η γλυκύτητα της ξεπερνά αυτήν της ζάχαρης κατά 600 φορές. Δεν μεταβολίζεται από τον οργανισμό για παραγωγή ενέργειας και ως εκ τούτο δεν περιέχει θερμίδες. Αποτελεί καλή γλυκιά πηγή για τους διαβητικούς, διότι δεν επηρεάζει τη γλυκόζη ή την ινσουλίνη του αίματος.

Αν λοιπόν η γεύση της στον καφέ σε ικανοποιεί, τότε θα εξαφανίσει τις αρνητικές συνέπειες τόσο στο βάρος, όσο και στην υγεία από τις γλυκιές σου αμαρτίες!

2. Φρουκτόζη: Την συναντάμε στα φρούτα και σε ορισμένα λαχανικά. Έχει περίπου τις ίδιες θερμίδες με τη ζάχαρη, με τη διαφορά πως είναι πιο γλυκιά. Έτσι με μικρότερη ποσότητα μπορούμε να έχουμε το ίδιο γλυκιά γεύση. Η θερμιδική της απόδοση είναι 4 kcal / gr και έχει γλυκαιμικό δείκτη 19, δηλαδή στο 1/3 σε σχέση με την κανονική ζάχαρη!

Είναι σαφώς πιο υγιεινή επιλογή! Όταν συνηθίσεις να τη χρησιμοποιείς θα βάζεις πολύ λιγότερη ποσότητα στα ροφήματα σου, με αποτέλεσμα να παίρνεις λιγότερες θερμίδες. 

3. Στέβια: Θεωρείται απόλυτα ασφαλής ουσία χωρίς θερμίδες και είναι 150 έως 300 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει αναφέρει θετικά αποτελέσματα σε άτομα με αυξημένη αρτηριακή πίεση ή διαβήτη τύπου ΙΙ.

Καθόλου θερμίδες, περισσότερη γλύκα. Αυτό τα λέει όλα! Αν σε αυτά προσθέσεις τα θετικά στην υγεία, τότε ίσως βρήκες τον υγιή αντικαταστάτη της ζάχαρης

ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΣΤΑ ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΆ
Τα τελευταία χρόνια οι διαιτολόγοι δίνουν ιδιαίτερη σημασία και στις πολυφαινόλες, φυσικά αντιοξειδωτικά, που θωρακίζουν από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, με αποτέλεσμα να μειώνουν το οξειδωτικό στρες και να συμβάλλουν στην πρόληψη χρόνιων νοσημάτων (π.χ. καρκίνος, καρδιαγγειακές παθήσεις). 

Σε πρόσφατη σε δημοσίευση του γνωστού επιστημονικού περιοδικού Journal of Agriculture and Food Chemistry σχετικά με την υψηλότερη συνολική αντιοξειδωτική δράση των τροφίμων, ο καφές κατατάχθηκε σε υψηλότερη θέση! 

Συγκεκριμένα, η μέση περιεκτικότητα «αντιοξειδωτικών» πολυφαινολών ανάλογα με τον καφέ που θα επιλέξεις είναι:

- 1 φλιτζανάκι (100ml) ελληνικού καφέ περιέχει 90-110mg. 
- 1 φλιτζάνι (200ml) στιγμιαίου καφέ περιέχει  280-560mg πολυφαινολών (εξαρτάται από την προέλευσή & ποικιλία του καφέ, τη μέθοδος καβουρντίσματος και άλεσης) 
- 1 φλιτζάνι (200ml) ντεκαφεϊνέ περιέχει την ίδια ποσότητα, 280-560mg!  συγκριτικά με άλλα ροφήματα όπως είναι για παράδειγμα το τσάι.
Πηγές: www.tlife.gr